miercuri, 20 februarie 2013

TT Interviu Cristina Postoroncă: Mie îmi place, în general, independenţa, liniştea, libertatea de acţiune


Municipiul Bălţi se poate lăuda cu o numeroasă listă de elevi şi studenţi talentaţi, care i-au purtat faima în cadrul multiplelor concursuri naţionale şi internaţionale. Participantă la mai multe olimpiade de talie republicană şi internaţională, Cristina Postoroncă ar putea fi, cu siguranţă, plasată printre primele poziţii ale acestei liste!

Cristina este elevă în clasa a XI-a „D”, la Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Bălţi. Are un caracter şi o personalitate de excepţie, iar ambiţia ei ne fascinează, iată de ce am decis că anume ea ar putea constitui un adevărat exemplu de „tînără motivată” pentru adolescentul de astăzi, sintetizînd concepţia ei despre „motivaţie” în interviul ce urmează.

TineriTrăsnet –Ce te motivează să depui din ce în ce mai mult efort zilnic?

Cristina Postoroncă –Cred că aş putea enumera, în acest context, o multitudine de motivaţii, şi totuşi, cea mai importnată rămîne dorinţa de-a dobîndi o anumită poziţie în ierarhia socială şi în ierarhia valorilor: însăşi ideea că „Trebuie să ajung undeva!” mă motivează! Totodată, sinceră să fiu, am trăit din toate timpurile necesitatea de a-mi răsplăti părinţii pentru titanica muncă pe care eu depus-o, pentru timpul pe care l-au investit în educaţia mea, pentru susţinerea, ajutorul şi grija pe care o manifestă zilnic faţă de mine şi fratele meu. Prin urmare, succesele mele sunt dedicate, în mare parte, părinţilor cărora le mulţumesc din suflet!

TTAi putea să ne descrii atmosfera de lucru ideală pentru tine?

CP –Mie îmi place, în general, independenţa, liniştea, libertatea de acţiune... cînd nimeni nu mă deranjează şi eu pot să-mi manifest personalitatea în modul cel mai discret!

TTCare sunt pentru tine cele mai importante caracteristici ale muncii? 

CP –Muncă, în opinia mea, ar trebui să fie consecventă, perseverentă şi, nu în ultimul rînd, iubită! De cele mai multe ori, anume o muncă făcută din plăcere deschide oportuniţăţi de dezvoltare profesională şi de succedere în domeniul relaţiilor interpersonale!

TT Care este cel mai semnificativ rezultat obţinut de către tine şi de ce?

CP –De-a lungul timpului am obţinut mai multe rezultate de care sunt mîndră, dar cele mai semnificative ar fi poziţia 67 la concursul internaţional de franceză Plume d’Or, 2012 şi menţiunea obţinută în cadrul Olimpiadei Internaţionale de Limbă şi Literatură Română din Baia Mare, România, 2012!

TT –Ce influenţă au limitele temporare care se impun din exterior asupra motivaţiei tale?

CP –Limitele au pentru mine un rol definitoriu, pentru că acestea mă mobilizează, mă determină să muncesc, să îndeplinesc toate sarcinile propuse în termenul stabilit. Deci prezenţa lor nu poate fi decît benefică!

TT –Ce crezi despre volumul de muncă în care eşti implicată momentan?

CP –Lunile februarie şi martie sunt, de vreo 3 ani (de cînd m-am angajat în olimpiadele municipale, republicane şi internaţionale), cele mai dificile avînd în vedere volumul de muncă în care sunt implicată. Acesta solicită multă dăruire de sine, timp, efort şi sănătate! Pe cît de plăcut nu ar fi, el îmi provoacă o anumită epuizare psiho-afectivă care se soldează cu relaţii tensionate cu membrii familiei, cu un regim neadecvat de muncă şi chiar o oarecare lipsă de organizare. Totuşi, sper să mă descurc şi să fac faţă cu brio concursurilor la care urmează să particip!

TTAi putea să menţionezi o situaţie în care a trebuit să depui un efort suplimentar pentru a realiza ceva?

CP –Da, o situaţie reprezentativă în acest sens ar putea fi pregătirea de olimpiada municipală de limbă şi literatură română din clasa a noua. Ţin minte că lucram zi şi noapte, necontenit asupra eseurilor şi comentariilor; citeam multă critică, multă lectură constructivă. Anume în acea perioadă le-am cunoscut opera lui Constantin Noica, Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, Eugen Ionesco, Emil Cioran, operă care m-a ajutat enorm să-mi dezvolt abilităţi şi atitidine critică faţă de tot ceea ce fac!

TT –Ce faci atunci cînd activităţile avansează prea lent?

CP –În astfel de situaţii, de cele mai multe ori, mă implic în activităţi de voluntariat sau frecventez cursuri, traininguri pentru a-mi folosi raţional timpul. Nu-mi place să mă plictisesc, de aceea caut mereu să fiu implicată în vre-un proiect: îmi place să învăţ ceva nou în fiecare zi!

TT –Ce ai învăţat din propriile greşeli?

CP –Propriile greşeli mi-au dat o foarte bună lecţie de viaţă! Am  învăţat că, pînă la urmă, omul îşi plasează necesităţile şi interesele personale mai presus de orice promisiuni sau angajamente; că oamenii sînt foarte diferiţi: nu toţi au simţul dreptăţii sau corectitudinii, că fiecare are priorităţile lui în viaţă şi de aceea trebuie sa fiu mai insistentă în faţa destinului, trebuie să îmi impun opinia, ba chiar şi personalitatea, pentru că nimeni nu o va face în locul meu!

TT –Care dintre activităţile realizate ţi-a adus cea mai mare satisfacţie?

CP –Bănuiesc că ceea ce urmează să spun ar suna cam straniu, dar pe lîngă toate premiile cîştigate la diverse concursuri şi olimpiade, cea mai satisfăcută am fost în ziua în care am terminat croşetarea unui bolerou a cărui tipar l-am inventat de sine-stătător şi pe care l-am purtat ulterior săptămîni în şir fiind foarte mulţumită de „opera” realizată!

TT Cum crezi, care este cea mai bună metodă de a fi recompensată pentru un lucru bine realizat?

CP – Eu sunt un om cu picioarele pe pămînt! Recunosc că am devenit cam mercantilă în ultima perioadă, dar banii oricum reprezintă un aspect important în viaţa fiecăruia. În zilele noastre, fără un anumit capital este imposibil să te descurci. Iată de ce aş spune că aceştia, alături de respectul faţă de munca şi talentul meu, ar fi cea mai bună recompensă a unei activităţi realizate!

TT –Ce te face să fii mîndră de munca pe care o desfăşori?

CP –Relizările mele mă fac, pînă la urmă, să fiu mîndră de ambiţia şi perseverenţa de care dau dovadă atunci cînd mă angajez în ceva. Cu toate acestea, cunosc foarte bine limitele mîndriei şi nu obişnuiesc să-i permit să ascensioneze, transformîndu-se în orgoliu sau egoism.

TT –Suportul profesorilor are un rol important în munca  şi motivaţia ta? 

CP –Da, cu siguranţă un profesor obiectiv, înţelegător, cultivat, multilateral dezvoltat, care încearcă să-mi promoveze potenţialul are un rol determinativ în activitatea mea. De exemplu, de-a lungul participării mele la olimpiada de limbă şi literatură română, profesoara mea m-a susţinut enorm atît prin indicaţiile orientative date cît şi prin suportul psihologic oferit. Îmi place faptul că mă consideră un o persoană matură şi că are încredere în mine!

TT –În ce mod ai dori să dobîndeşti abilităţi noi?


CP –Consider că dobîndirea abilităţilor noi este foarte importantă! Omul şi, în general, resursele umane trebuiesc valorificate plenar, deoarece potenţialul lor este imens! Eu personal îmi dezvolt noi trăsături prin înscrierea în anumite organizaţii sau traininguri, prin angajarea în proiecte de voluntariat şi, desigur, prin comunicare, or anume ea deschide larg uşile perspectivelor de viitor!

TT –Te consideri o persoană de succes?


CP –La vîrsta la care mă aflu cred că nu pot să mă etichetez cu emblema omului de succes, dar dacă voi munci, sper în viitor să reuşesc să fiu demnă de acesată caracteristică!

TT –Unde te vezi peste cinci ani?


CP –Cel mai probabil, peste vreo cinci ani voi studia la universitate! Cred că voi alege facultatea de finanţe şi bănci, totuşi vara acesata intenţionez să mă decid definitiv referitor la facultatea la care voi aplica. Sper să fiu ultima decizie, pe care o voi respecta şi o voi îndrăgi pentru totdeauna!

Interviu realizat de colaboratorul TT,
Cătălina Slivca

0 comments:

Trimiteți un comentariu