vineri, 22 februarie 2013

Rolul lecturii în viaţa tinerilor contemporani

   În societatea contemporană, bazată în preponderenţă pe realizările în domeniul ştiinţifico-tehnic, lectura rămâne, totuşi, o condiţie esenţială pentru a reuşi în viaţă! Abilitatea de-a învăţa, de-a munci, chiar cea de-a trăi depind, într-o măsură deosebită, de lecturile deţinute, or, precum menţionează G. Liiceanu: „Specia se rafinează prin lecturile pe care le absoarbe”. Moffett şi Wagner susţin că cultivarea în „spaţiul cărţii” este strîns legată de cultura genelară a insului. Competenţele acumulate în timpul cititului – cele mai importante fiind cele de a identifica ideea principală a textului şi de a o personaliza conform viziunii proprii asupra vieţii – sînt primordiale în viaţa de toate zilele. Practica lecturii îmbogăţeşte substanţial experienţa personală şi revigorează capacităţile de adaptare la cerinţele societăţii în care vieţuim.
     
     Prin urmare, lectura nu este doar un simplu obiectiv: ea presupune deopotrivă şi un instrument de educaţie şi dezvoltare personală, fie în cadrul şcolii sau a vieţii propriu-zise. Facultatea de-a citi constituie, în opinia mea, o condiţie fundamentală a reuşitei în multitudinea de materii pe care viaţa le însumează. Dincolo de citate şi teremeni ştiinţifici, care se învaţă din cărţi, rolul esenţial al lecturii rămîne faptul că acestea ne cimentează abilităţi de-a acţiona în multe alte situaţii pe care traiectul existenţial le presupune, cum ar fi: abilitatea de a vorbi, de a tăcea, de-a conversa, de-a rîde, de-a te ruga... - toate acestea capătă o altă conotaţie cînd vin de la o persoană citită.

      Ataşat de civilizaţia imaginilor virtuale, sau, mai recent, a laptopurilor şi ipadurilor, adolescentul contemporan pare să aparţină unei alte realităţi. Angajat într-o permanentă luptă contra timpul distrugător, el uită să trăiască, el se îndepărtează considerabil de frumuseţea boemică a lumii pînă în măsura în care este de-a dreptul dificil să-l sensibilizezi cu operele lui Eminescu, Vieru, Vlahuţă, Rebreanu, Teodoreanu, Eliade, Arghezi, Blaga, Stănescu şi mulţi alţii. S-ar părea că tînărul de astăzi, suspednat într-o lume virtuală, nu mai poate să se debaraseze de aceasta, să-şi urmeze propriile meandre ale spiritului. Persistă ceva dictatorial în vieţile lor: sunt privaţi de libertatea de altă dată, iar lectura, activitatea înălţătoare a secolelor trecute, dispare puţin cîte puţin.

     TineriTrăsnet şi-a propus să evalueze angajamentul tinerilor faţă de lectură prin intermediul răspunsurilor elevilor la întrebări referitoare la: timpul consacrat lecturii din plăcere şi, respectiv,  internetului; atitudinea faţă de operele marilor titani ai literaturii universale şi naţionale; frecvenţa cumpărării sau împrumutării cărţilor de la bilbiotecă; diversitatea şi conţinutul cărţilor lecturate; etc. Chestionarul nostru a vizat un eşantion de cca 300 adolescenţi, cu vîrsta cuprinsă între 16 şi 18 ani, ei fiind rugaţi să aleagă opţiunea cere-i caracterizează cel mai bine.
     Analiza statistică realizată în urma acestui chestionar arată că tinerii îşi investesc timpul lor într-o multitidine de alte activităţi decît lectura. De exemplu, am estimat următoarele:

elevii care frecventează biblioteca: 79,8% - din obligaţie; 11,4% - regulat, pentru a împrumuta cărţi sau reviste; 8,8% - doar din cînd în cînd, pentru a lucra într-o atmosferă liniştită;

ultima carte citită a fost pentru: 56,3% - prea demult pentru a-şi putea aminti denumirea acesteia; 37,5% -  cu cîteva săptămîni în urmă; 6,2% - aseară, chiar înainte de a adormi;

după ce au citit o carte: 7,2% - o recitesc pentru a o înţelege complet; 36,9% - o discută în anutarajul prietenilor sau al profesorilor; 55,9% - o reîntorc la bibliotecă fără a mai reveni asupra ei;

o operă literară: 68,1% - constiuie doar un subiect de comercializare; 5,7% - nu ar trebuie expusă vînzării; 26,2% - este inapreciabilă din punct de vedere al preţului;

     Dragi colegi, rezultatele sunt, de-a dreptul, cutremurătoare! Numărul tinerilor care se îndepărtează de literatură continuă să sporească zilnic, ceea ce confirmă faptul că aceştia preferă lumea virtuală în detrimentul lecturii. Totuşi, generaţia noastră, îndrăznesc să afirm, nu este exclusiv polarizată, iată de ce ar fi binevenit să acţionăm pentru a cultiva în tineri dragostea pentru carte, fie şi cea electronică!
                                                                                                               
Cătălina Slivca

0 comments:

Trimiteți un comentariu